måndag 15 september 2014

Det är ju ändå måndag, så man får börja om på nytt

  God förmiddag i stugorna. Eller vad vi nu ska kalla det. Ni är säkert, liksom jag, otroligt besvikna på Sverige om ni har koll på valet igår. Jag kan inte för mitt liv förstå hur ett rasistiskt parti som tar Sveriges politik tillbaka i tiden till trettiotalet kan bli nästan dubbelt så stort som ett parti som värnar över folks jämställdhet, feminism och inte minst klimatet som ju är det viktigaste frågan vi har i dagens samhälle. För mig så känns det nästan otroligt, resultatet vi fick. Visst har jag sett alla skräckexempel av Sverigedemokrater i media, men det finns inte en människa som jag umgås med (hoppas jag åtminstone) som ens skulle tänka tanken att rösta för dem. Skulle jag gjort en valprognos baserat på mitt facebook feed så skulle F! vara inne i riksdagen med god marginal och vi skulle kunna rädda klimatet innan frukosten imorgon. Men man lever väl i sin lilla bubbla och ser inte så långt utanför den, tydligen. 
  Ni känner säkert igen er i detta, och jag ska inte babbla på om det för jag är säker på att ni är mätta på besvikna uttalanden som ni sett från era vänner redan. Men så är det. Jag röstade i alla fall stolt på Miljöpartiet och är ändå väldigt glad för att vi nu får en rödgrön regering. Det känns bra. Svårast är ju att inte tappa sugen i en sådan här situation, vi måste fortsätta kämpa för ett öppet samhälle som är till för alla. 
  Jag undrar om man kan vara aktiv i MP och F! samtidigt? I så fall ska jag nog bli det. 

  Men som sagt, nog om det. Annars ska man minsann inte klaga, jag har fullt upp i Arvika med skolan och övning och träffa mysiga människor. Vi har haft nollning, folkmusikjam, spelhenslag och kommit igång med alla lektioner. Jag har, som väntat, övningsångest.
  Jag är verkligen sämst på att öva. Det är faktiskt sant. Så om du känner att du inte kan få in någon rutin, att du har svårt att komma igång och vara effektiv, welcome to the club. Jag har varit lite bortskämt tror vet jag, med sånglärarmamma hemma som har hjälpt mig mycket. Vips så ska man ta tag i det själv. Svårt att vara vuxen ju. 
  Tror möjligtvis att jag har tagit mig lite vatten över huvudet med kurser att läsa också. Vi får väl se hur det går. 

  Här är förresten ett par bilder från nollningen (eller välkomstfesten som det så vackert hette). Vårat tjuvparti (valtema såklart) var lätt bäst. Foto Martina Hed.



 Så vi får tänka positivt. Annars kommer man ju ingenstans. Jag är inte en av 13% och jag har gjort det jag kan göra för den här gången. Nu fortsätter vi på andra sätt!
 

3 kommentarer:

  1. Hoppas din måndag blev en bra omstart!

    Själv fick jag diskutera politik med mina elever och handskas med frågor så som att homosexualitet inte borde få vara öppet i landet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack, det blev den ändå!
      Nejmen åh... att det ens kan vara så.

      Radera
  2. Ååååh! Jävla land! Bra, Petra, ja, jag är ju med i båda de och dessutom Ung Vänster och så är jag sugen på att bli lite mer aktiv i det otroligt fiffiga partiet DirektDemokraterna dessutom. Det går nog skitbra.

    Många korta övningspass är bättre för motivation, koncentration och mer. Jag kör 10minutrare här på Kävesta men det kanske inte är rimligt som sångare, jag vet inte. Åh, vad kul med nollning! Är det Elin Zampieri på bilden? Ha det!
    /Vildhäst

    SvaraRadera