torsdag 15 januari 2015

Hur man gör en nåldyna

  God eftermiddag! Jag hade tänkt att sy idag, men så fick jag för mig att jag skulle göra en nåldyna först, eftersom min nålburk är trasig. Och varför inte göra en liten tutorial när man ändå är igång? Varsågoda:


  Du behöver:
  • burklock
  • skumgummi
  • tyg
  • limpistol + smältlim
  • sax
  • något att hålla dig på när du limmar så du inte sabbar ditt skrivbord (säger jag av erfarenhet)
  • peppig musik!

  1. Börja med att forma skumgummit så att det får plats inuti locket. Jag hittade en bit som satt som stöd i min studentmössa och tyckte att den kunde jag allt avvara. Har man en som är bredare är det ju dock lite lättare, då kan man klippa ut en cirkel på en gång. 

  2. Jag valde att klippa kilar och sedan passa in den i locket, sedan limmade jag fast skumgummit en bit i taget. Jag tycker personligen att smältlim är väldigt praktiskt eftersom det torkar fort, men det går egentligen lika bra med vanligt hobbylim. Man får vänta lite längre då bara. 
  3. Två lager skumgummi tyckte jag var lagom, och det var det det räckte till. Klipp bort limtrådar och finslipa kanterna.

  4. Mät ut en lagom bit tyg. Jättebra tillfället att bli av med spillbitar från tidigare projekt! Min nåldyna kommer att matcha mina soffkuddar.









  5. Klipp runt och vänd sedan på skumkudden så den ligger med ovansidan mot avigsidan på tyget.



  6. Drick kaffe! Och börja limma på tyget. (Tittut, lingonlocket!)





  7. Limma vidare... Se till att dra åt tyget lite så att dynan blir rundad.


  8. Färdigt! Den här varianten är ju sådan att man omsluter locket med dynan och tyget, med ovansidan på locket som botten. Ett annat praktiskt sätt är att man gör dynan för sig och limmar den locket, så man kan sätta den på sin burk igen. Perfekt att ha knappar i, till exempel!

  9. På med nålarna! I färgordning, så klart.


  Då kanske jag kan komma igång att sy det jag skulle göra från början, kanske? Hej så länge!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar